Set
dones i un home sol
(2009) és un llibre de Víctor Alexandre que guanyà el premi Mercè Rodoreda
2008. Podem dir que es troba entre la novel·la i el relat, atès que juga,
mitjançant la narració que aporten els personatges secundaris, a reconstruir de
manera indirecta les experiència d’un protagonista que resta mut durant tota
l’obra. Són set històries interconnectades per un home que ha sofert un fet
inesperat. El protagonista –en Ricard, un pintor–, ha sofert un accident mentre
creuava un pas de vianants; ha estat envestit per una dona que anava molt
apressada, just a l’interior de Cervera. La conductora, culpable, l’acompanya a
l’hospital més proper però, quan hi arriba, en Ricard ja és en coma. Els relats
corresponen a les set dones que giren entorn a la seva vida; són tota una sèrie
de monòlegs interiors –que corresponen a la dona que l’ha colpejat amb el cotxe
(Anna), la mare (Bruna), l’exesposa (Carla), la filla (Elena), una infermera (Daniela)
i dues amants (Flàvia i Gavina)–. Són relats força independents un de l’altre.
La història, per tant, oscil·la entre un drama que sempre és present i les
anècdotes –narrades en clau humorística– de les vivències d’en Ricard, el
protagonista. Així doncs, es parteix d’un protagonista masculí –que no té veu a
l’obra– per a donar veu a set personatges femenins. Entram, per tant, dins un
univers femení integrar per dones de diferents generacions.
Les dones que configuren la narració
van expressant els seus desigs, les seves contradiccions, les seves pors, les
seves frustracions, els seus penediments, els seus secrets, les seves
inseguretats, les seves mentides, la seva sexualitat... Però, tanmateix,
podríem dir que el tema central del recull són els sentiments i les relacions
entre home i dona. D’aquestes dones, en sabem què senten, a qui estimen, a qui
desitgen. Ens convertim en una espècie de voyeurs
del seu pensament i hi descobrim la soledat humana com a motor de la recerca
incansable de l’amor i la complexitat, doncs, de les relacions sentimentals
entre homes i dones. A banda d’aquests temes, però, també n’apareixen d’altres,
com la necessitat de tenir referents paterna, la presència de l’atzar en les
accions més quotidianes o, fins i tot, la violència de gènere.
Gràcies a la gran diversitat d’edats
que comprenen les dones –entre els trenta i els vuitanta–, se’ns mostren
diferents actituds vitals. Són relats que, segons han dit molts de crítics,
agraden al públic femení per la identificació que poden sentir amb les dones que
van apareixent en un moment o altre. Si més no, també són relats interessants
per al públic masculí –tot i que s’ha dit que només per a aquell que es guiï
més per les emocions...–. És, possiblement, una obra que molts titllarien de “femenina”, en el sentit que fa emergir
les emocions i els sentiments més íntims de les protagonistes i deixa de banda
altres aspectes com la força d’una intriga o els girs argumentals que
tergiversen una història previsible. I aquí és quan ve el debat: Al llarg de la
història de la literatura –i pens que aquí també s’hi podria incloure el
cinema–, els homes s’han inventat dones a la seva conveniència (de fet, avui en
dia encara n’hi ha que ho fan). Víctor Alexandre, però, ens ofereix un recull
de reflexions al voltant de la complexitat de les relacions humanes des del
punt de vista de la dona, sense que en cap moment es noti la personalitat
masculina de l’autor real. De fet, possiblement aquest és un aspecte que va
contribuir a què el llibre guanyàs el premi Mercè Rodoreda l’any 2008, com ja
hem esmentat abans.
En qualsevol cas, es tracta d’una obra
divertida i molt propera que traspua un elevat component d’humanitat, que
desperta alhora curiositat i calidesa. Malgrat que a totes les històries hi
sigui present l’erotisme, les veus femenines conten les vivències d’en Ricard,
un home sol envoltat de dones.
A més, cal recordar que aquesta obra
és la segona incursió de Víctor Alexandre en el món de la ficció narrativa. És
un autor més conegut pels seus assaigs polítics de reivindicació dels nostres
drets i llibertats nacionals. Si més no, però, l’Alexandre narrador no deixa de
tenir, des del punt de vista formal, coincidències amb l’Alexandre assagista:
no s’enreda, sinó que sempre diu les coses pel seu nom i sense embuts. És, en definitiva,
una redacció clara i transparent. Malgrat això, l’autor no comet l’error de
caure en el vessant polític en les seves trames ficcionals, tot i que a aquesta
obra hi trobem el paisatge moral del país, els canvis en els costums que
emmarquen les relacions que ha experimentat el país en les darreres dècades.
Aquest llibre, per tant, és una obra
sobre la necessitat que tenim els éssers humans de sentir-nos estimats i de
l’immens cabal d’energia que dedicam al llarg de la nostra vida a
aconseguir-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada