Si en una entrada anterior vaig parlat
del web www.relatsencatala.cat,
avui m’agradaria parlar de www.microcontes.cat.
I és que Internet està farcit de webs que potencien l’ús del català emprant la
literatura. Hem de ser conscients que a la xarxa hi ha un món ben viu
d’activitat literària.
El projecte dels microcontes sorgí
d’un compte de Twitter que pretenia això: fer microcontes d’una extensió
màxima, els 140 caràcters que et permet escriure Twitter en un piulet. Aquesta
iniciativa té nom i llinatges: el sabadellenc Jesús Benavides, enginyer i també
format en humanitats. Ell mateix diu que ni és escriptor ni pretén ser-ho, però
un dia decidí crear un compte de Twitter (@micro_contes), en el qual anava
publicant els seus microrelats –que havien de ser, com hem dit, de menys de 140
caràcters– per a compartir-los amb la resta de twitaires i, també, perquè
altres persones compartissin els seus.
Tot i néixer com un entreteniment, el
seu compte de Twitter ja té més de mil seguidors, i són moltes les persones que
s’han engrescant a escriure piulets imaginatius i creatius, sovint partint de
fets quotidians i de coses senzilles de la vida (com una mirada, una besada, el
moment en què t’entra la son, el moment en què esmorzes i llegeixes el
diari...). Són relats tan curts que sempre deixen cabuda a la imaginació del
lector, tot i que també n’hi ha de més directes.
El microconte, tot i no ser –encara–
un gènere gaire estudiat, ha esdevingut una tipologia de text narratiu molt
breu des del segle XX. De fet, el microconte no és considerat –remarquem,
encara– com una forma literària seriosa. D’aquesta manera, tot i ser una forma
narrativa molt popular i llegida, no té al darrera una crítica que l’analitzi
seriosament. D’aquí se’n deriva el fet que se’l designi de maneres diverses.
Així doncs, a més de ‘microcontes’, també els anomenen ‘contes sintètics’,
‘minificcions’, ‘minicontes’, ‘contes brevíssims’, ‘contes instantanis’,
‘contes en miniatura’, ‘contes microcòsmics’, ‘relats lil·liputencs’,
‘artilugis prosístics’, ‘microrelats’, ‘contes mínims’, ‘contes blancs’,
‘narracions ultrabreus’, ‘relats minimalistes’, ‘contes llampegants’, etc.
També podem destacar Julio Cortázar, autors molt important, que els anomena
‘textículos’.
De fet, en un article titulat El cuento ultracorto: Hacia un nuevo cánon
literario, de Lauro Zavala, es plantegen diverses qüestions en relació a
aquest tipus de textos narratius tan breus. Podem considerar-los contes? O,
fins i tot, en podem qüestionar el seu caràcter literari? Si no els consideram
contes, els hem de canviar el nom? És necessari establir una tipologia que els
englobi tots o cal fer-ne una distinció? Són moltes les preguntes que envolten
els microcontes.
Els microcontes, mitjançant fets molt
sovint quotidians, ens transporten a imaginar-nos tot un món, tota una
història. Per això són importants: pel poc que arriben a dir textualment i per
tot el que condensen narrativament. De fet, un microconte porta a l’extrem
algunes característiques bàsiques del conte: un conte, generalment, és una
narració breu d’un fet o d’una sèrie de fets –reals o ficticis– amb una
tendència cap a la fantasia i l’enginy. Doncs bé, aquestes mateixes
característiques les podem trobar en els microcontes, això sí, dutes a
l’extrem: són textos brevíssims que indueixen a crear tota una història dins la
ment del lector.
Però els microcontes també tenen
característiques específiques, més o menys esmentades anteriorment: tenen –com
ja hem dit diverses vegades– una extensió limitada i, alhora, contenen els
valors estètics de la brevetat, la concisió i la precisió. Per tant, els
microcontes basen la seva essència en l’economia del llenguatge i en una
immensa capacitat suggeridora per part de l’escriptor. Però... quina extensió
ha de tenir un microconte? En el cas pràctic que ens ocupa, aquesta extensió ve
determinada pel format del lloc web –les piulades han de tenir, com a màxim,
140 caràcters–, però en general, què en podem dir? Generalment es considera que
hi ha una certa flexibilitat, sempre que el text contengui una situació
narrativa completa i respongui, alhora, a totes les expectatives literàries.
Autors com Lauro Zavala han intentat establir una classificació dels microcontes
depenent de les paraules que contenen, però no són classificacions acceptades
per tothom. A més, quan en un microconte no hi ha un argument ben definit, es
demana la complicitat directa del lector a l’hora de cercar-lo, atès que sempre
sol estar implícit en el text. D’aquesta manera, podem dir que l’essència del
microconte exclou la trama, atès que allò important rau en el fet que les coses
més rellevants són precisament les que no es diuen.
Voldria citar Llorenç Villalonga,
autor de narracions molt breus: “Nosaltres no hem pogut escriure més que
arguments descarnats. Lector, la
literatura, si et plau, la hi posaràs tu”. Així doncs, es tracta de textos
marcats per la brevetat i que exigeixen la complicitat del lector. M’agradaria
posar-vos-en un exemple, de l’escriptor guatemaltec Augusto Monterroso, que
segurament us sonarà:
“Cuando
despertó, el dinosaurio todavía estaba allí.”
Són set paraules. Set paraules sobre
un silenci que continuen encapçalant moltes antologies dedicades a aquest
gènere i que –enllaçant amb la idea de la complicitat del lector– segueixen
sent objecte de múltiples interpretacions per part de la crítica.
En definitiva, és un gènere que
darrerament ha pres força, i la literatura catalana no ha volgut quedar enrere.
Tot i que hi ha molts d’autors catalans que conreen aquest gènere, he volgut
destacar aquesta iniciativa de Twitter perquè acosta aquest gènere a més gent,
i aquesta pot engrescar-se a escriure’n. Al cap i a la fi, gràcies a Internet
molta gent segurament ha descobert totes aquestes iniciatives que acosten
aquests nous gèneres, tan adaptables a la xarxa, com és el microconte (que
gairebé sembla que estigui fet per a publicar-se a Twitter). Per tant, crec que
és interessant, almenys, fer-hi un cop d’ull. A mi m’ha enganxat, i a
vosaltres?
També us recoman “El blog del
microrelat en català”, titulat La bona confitura (supòs
que fent referència a allò de: “Al pot petit hi ha la bona confitura”). Val a
dir que està gestionat per Jordi Masó Rahola, pianista i escriptor. De la seva
trajectòria com a escriptor, hem de destacar la publicació de dos llibres: Els reptes de Vladimir (2010) i Catàleg de monstres (2012); el primer és
un recull de contes i microrelats, mentre que el segon està format per
noranta-nou microrelats fantàstics, amb grans dosis d’humor i ironia. Molts
dels seus contes i microrelats (o microcontes) han estat premiats en concursos
literaris, així com també formen part de diversos volums antològics. En aquest
blog, però, no només hi trobam els seus microcontes, sinó que és una pàgina
dedicada al microrelat en català en general. Així doncs, trobam composicions de
diversos autors. Per tant, és una aproximació a nous microrelats i a nous
autors. Ens immergim en aquest món?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada